Kreativno upravljanje je proces upravljanja u kojem se teži povećanju, procjeni i pripremi novih ideja za implementaciju unutar organizacije. Ovaj pristup se smatra efikasnim u poticanju novih ideja i rješenja, te širenju inovativnih praksi usmjerenih na razvoj novih ideja, što je ključni dio inovacijskog procesa.
Nove perspektive o vođstvu i posebne strategije upravljanja promjenama pruža kreativno upravljanje. Važno je napomenuti da se kreativni menadžment posmatra kao vrsta znanstvenog menadžmenta u organizacijama, gdje se traže i prikupljaju informacije od članova organizacije kako bi se odgovorilo na nove izazove.
Svrha kreativnog menadžmenta je usmjerena na stvaranje procesa koji jasno potiče rast kreativnosti i inovativnosti.
Važno je istaknuti da kreativnost menadžera ne podrazumijeva samo njihovu osobnu kreativnost, već i kreativnost u menadžmentu te kreativne pristupe menadžmentu i vođenju koji potiču kreativnost na individualnoj, grupnoj i organizacijskoj razini.
Iako vođe mogu biti menadžeri, supervizori i drugi, liderstvo i menadžment nisu uvijek isto. Organizacija može biti dobro upravljana, ali ne i vođena.
Lideri utječu na karakteristike organizacije poput kulture i sustava nagrađivanja, također utječu na motivaciju zaposlenika, što je već istraženo. Također, emocionalna inteligencija lidera, intuicija i osjetljivost u poticanju kreativnosti zaposlenika su važni.
Liderstvo je fenomen prisutan između lidera i zaposlenika.
Sposobnost i motivacija za poticanje kreativnosti zaposlenika ovise o vođi koji modelira elemente kulturnih, strukturalnih i organizacijskih procesa.
Neki istraživači su pružili empirijske dokaze o važnosti podrške lidera kreativnosti zaposlenika u studiji koja je istraživala percepcije i afektivne reakcije zaposlenika na ponašanje lidera. Rezultati nekih studija pokazuju da p, ponašanje lidera utječe na reakcije podređenih kojie dalje utječu na kreativni učinak zaposlenika.
Također, rezultati su pokazali da ponašanje lidera utječe ne samo na percepciju vođe od strane zaposlenika, već i na njihovu percepciju samih sebe, posebno u pogledu evaluacije vlastitog rada.
Govoreći o utjecaju transformacijskih lidera, neki istraživači ističu da oni “transformiraju osobne vrijednosti i stavove sljedbenika, pomjerajući ih prema višim razinama njihovih težnji i potreba“.
Transformacijsko vođstvo
Stil vođenja koji ima značajan uticaj na kreativnost zaposlenika i organizacijsku inovativnost je transformacijsko vođstvo.
U literaturi se navodi da je vizionarsko transformacijsko vođstvo povezano s prihvatanjem inovacija u njihovim organizacijama. Prema jednoj studiji, uticaj transformacijskog lidera će potaknuti i poboljšati predanost postizanju grupnih ciljeva.
Međutim, sve to zahtijeva organizacijsku klimu i kulturu koja podržava inovacije, što dodatno olakšava proces. Inovativna klima i kultura mogu puno reći o okruženju koje podržava suradnju i eksperimentiranje, uključujući čak i nagrađivanje neuspjeha.
Kada postoji klima za inovacije, pozitivni efekti transformacijskog vođstva na inovacije su izraženiji. To znači da transformacijski lideri ne samo što osnažuju svoje zaposlenike, već mogu utjecati na organizacijsku klimu koja potiče kreativnost.
S druge strane, istraživači tvrde da transformacijsko vođstvo može utjecati samo na spremnost zaposlenika da razmišljaju o inovacijama, ali ne dok ne počnu vjerovati da su sposobni biti inovativni. Ako zaposlenici sami ne vjeruju u svoju sposobnost za inovacije, transformacijsko vođstvo neće imati uticaja na njihovo kreativno ponašanje.
Zadatak vođe nije preuzimanje odgovornosti za kreativne proizvode zaposlenika, već ih poticanje da isprobaju inovacije. Transformacijsko vodstvo, prema drugim istraživačima, opisuje se kao karakteristika okruženja koje potencijalno može podržati i motivirati pojedince da budu inovativni. Ipak, postoje i drugi faktori, uključujući osobne karakteristike i situaciju, koji će odrediti da li će pojedinac osjećati sposobnost za inovacije, bez obzira na njihovu motivaciju.
Ovdje je bitno uočiti da je uloga transformacijskog vođe motivacijske prirode.
Zadatak vođe nije preuzimanje odgovornosti za kreativne proizvode zaposlenika, već ih poticanje da isprobaju inovacije i pružanje kontekstualne prilike za preuzimanje rizika.
Nagrađivanje čak i neuspjelih rješenja, kreativni menadžer ili vođa potiče svoje sljedbenike da nadmaše vlastite granice, predlažu i istraže nove kreativne ideje i rješenja koji mogu koristiti njihovoj organizaciji.
Izvor: ( samoobrazovanje.rs / Coe.ba )